חשיבות ההכשרה
כבישי ישראל עמוסים מדי יום באלפי טונות של חומרים מסוכנים, החל מחומרים דליקים וחומרים רעילים ועד לגזים דחוסים וחומרים נפיצים. הובלת חומרים אלו טומנת בחובה סיכונים רבים, הן לנהגים ולציבור והן לסביבה.
לכן, חוק שירותי ההובלה התשנ"ז 1997 מחייב נהגים המעוניינים לעסוק בתחום זה לעבור הכשרה ייעודית וקבלת היתר מיוחד ממשרד התחבורה. מטרת הכשרה זו הינה להקנות לנהגים את הידע והכלים הדרושים להם על מנת להבטיח הובלה בטוחה ואחראית של חומרים אלו.
קורסים מותאמים
קיימים שני סוגי קורסים עיקריים בתחום הובלת חומרים מסוכנים:
- קורס בסיסי: מיועד לחברת הובלות בתחום ומקנה להם את כל הידע הנדרש לצורך קבלת ההיתר. משך הקורס הוא 18 שעות אקדמאיות המחולקות לשני מפגשים.
- קורס רענון: מיועד לנהגים ותיקים המחויבים לעבור רענון אחת לשנתיים על מנת לחדש את ההיתר שלהם. משך הקורס הוא 8 שעות אקדמאיות.
תכני לימוד מעמיקים
תוכנית הלימודים בשני סוגי הקורסים מקיפה מגוון רחב של נושאים, ביניהם:
- הגדרות ומושגים: הכרת המינוחים הייחודיים לתחום הובלת חומרים מסוכנים, כגון "חומר מסוכן", "סיווג", "סימון" ו"תנאי הובלה".
- חוק שירותי ההובלה: הבנת הוראות החוק והתקנות הנוגעות להובלת חומרים מסוכנים, לרבות אחריות הנהג, אמצעי זהירות ותנאי רישוי.
- סיווג חומרים מסוכנים: היכרות עם מערכת GHS של האו"ם לסיווג חומרים מסוכנים, הכוללת 9 קבוצות סיווג על פי מאפייניהם הפיזיקליים והכימיים של החומרים וסכנות אפשריות.
- טעינה ופריקה: למידת טכניקות בטוחות לטעינה ופריקה של חומרים מסוכנים, תוך שימוש בציוד מתאים והקפדה על נהלים ספציפיים לכל סוג חומר.
- הפרדת חומרים: הבנת חשיבות הפרדת חומרים מסוכנים זה מזה במהלך ההובלה, למניעת תגובות כימיות מסוכנות.
- כיבוי אש: הכרת סוגי השריפות השונים שעשויות להתרחש בעת הובלת חומרים מסוכנים וטכניקות כיבוי אש מותאמות לכל סוג שריפה.
- עזרה ראשונה: ידע במתן עזרה ראשונה במקרים של תאונות ותקריות הקשורות לחומרים מסוכנים, כגון הרעלה, כוויות וקשיי נשימה.
דוגמאות מפורטות בנוסף להקניית ידע תיאורטי, קורסי הובלת חומרים מסוכנים משלבים גם הדגמות מעשיות ותרגולים רבים. לדוגמה, במסגרת הקורס יתנסו התלמידים בטעינה ופריקה של חומרים מסוכנים באמצעות ציוד ייעודי, תוך שימוש באמצעי מיגון אישיים מתאימים. כמו כן, הם ילמדו כיצד להשתמש במטפי כיבוי אש שונים ויתרגלו תרחישים של תאונות ותקריות אפשריות.
המאמר נכתב בשיתוף אתר הובלה בזמן